De retningsgivende mål
De retningsgivende mål skal sætte retning for institutionernes kvalitetssikring og udvikling i forhold til elevernes faglige niveau, elevernes trivsel og sætte fokus på de gymnasiale uddannelser som grundlag for videregående uddannelse. På denne side kan du læse om de retningsgivende mål, vores arbejde for at nå dem og vores resultater. Siden opdateres løbende, når vi får indhentet nye resultater.
Kvalitetssystem på HF
Vi har opbygget et årshjul for indsamling, bearbejdning og opfølgning på data – du kan læse om det i denne beskrivelse af kvalitetssystemet
Hvad måler vi på og hvordan? Fra tal til handling. Evalueringsplan 2024-25
I arbejdet med kvalitet har vi ladet os inspirere af 6C-modellen. I vores fortolkning indeholder modellen indsamling af data, forståelse af data, indsættelse af data i en relevant kontekst og til slut produktion på baggrund af data – altså opfølgningsplaner der giver mening. Modellen har samarbejdet som en kerne – ved os er det samarbejdet ledelse, medarbejdere, elever og dataleverandørerne. Processen er omkranset af kommunikation – i vores forståelse betyder det at uden kommunikation af data og planer giver kvalitetsarbejdet ingen værdi
I årshjulet tager vi løbende stilling til:
- hvilke data er relevante?
- hvor finder vi dem?
- hvilke analyser skal vi lave?
- hvordan skal vi formidle analyserne?
- til hvem skal de formidles?
- hvordan følger vi op?
- hvordan evaluerer vi på opfølgningen?
Vores værdier i kvalitetsarbejdet
- dialog – tallene siger ikke noget i sig selv
- mening – uden mening bliver det kontrol
- enkelt og overskueligt – det skal være nemt at forstå
- data skal tages alvorligt – ikke bogstavligt
Selvevaluering
Vi indsamler løbende data om trivsel, fagligt udbytte, frafald med videre, som indgår i vores årlige selvevaluering.
Der udarbejdes hvert år i marts måned en selvevaluering
Den seneste kan du læse her:
Vores selvevaluering tager udgangspunkt i de retningsgivende mål for gymnasiale uddannelser.
Vi evaluerer på:
- elevernes faglige udbytte (eksamensresultater og løfteevnen)
- elevernes faglige, sociale og personlige trivsel (den årlige nationale elevtrivselsundersøgelse)
- trivslen undersøges endvidere gennem undervisningsevaluering og afdækningen af undervisningsmiljøet
- elevernes overgang til videregående uddannelser
- fastholdelse, der måles som andelen der går videre efter 1.g og den samlede andel der fuldfører uddannelsen
Opfølgningsplaner med afdelingens indsatser
På baggrund af skolens selvevalueringer udarbejdes den årlige opfølgningsplan
Ud over den årlige opfølgningsplan, udarbejdes i forbindelse med skolens samlede strategi, en treårig indsatsplan for afdelingen
3-årig indsatsplan HF 2021 – 2023
I den tre-årige indsatsplan er der fire overordnede indsatsområder:
- Forbedring af kvalitet på uddannelsen.
- En spændende og udviklende arbejdsplads.
- Ressourcestyring, som konkret opfølges med etableringen af tværfaglige arbejdsgrupper.
- Etableringen af eksterne partnerskaber.
Kvalitetsindikatorer – klik på bjælkerne for at læse mere
På disse sider kan du finde rapporterne med resultater af de årlige elevtrivselsundersøgelser.
Rapporter:
År | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Eksamensresultater inkl. bonusfaktor | 6,3 | 6,7 | 6,5 | 6,0 | 5,6 | 6,1 | 5,3 | 5,8 |
Socioøkonomisk reference, eksamensresultat | 0,2 | 0,1 | 0,1 | -0,3 | -0,3 | -0,2 | -0,3 | -0,2 |
Frafald efter ét år på HF uddannelsen fordelt efter årstal:
År |
2017/2018 |
2018/2019 |
2019/2020 |
2020/2021 |
2021/2022 |
Campus Vejle HF |
30% |
19% |
25% |
31,% | 25% |
Landstal |
23% |
21% |
17% |
17% | 19% |
År | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Campus Vejle HF | 50% | 60% | 45% | 48% |
Landstal | 51% | 50% | 48% | 46% |
Undervisnings-miljøvurdering
Hvert 3. år gennemfører vi en undervisningsmiljøvurdering. Vurderingen er et supplement til den årlige trivselsundersøgelse og har fokus på skolens fysiske og æstetiske miljø, hvor trivselsundersøgelsen har fokus på elevernes faglie, sociale og personlige trivsel.
Undervisningsmiljøvurderingen indeholder følgende elevementer
- Kortlægning af uddannelsesstedets fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø
- Kortlægningen sker gennem en spørgeskemaundersøgelse, hvor alle elever på ungdomsuddannelserne inviteres til at deltage
- Beskrivelse og vurdering af eventuelle undervisningsmiljøproblemer
- Når data er indsamlet præsenteres Campus-rådet for resultaterne og rådet drøfter dels de eventuelle problemer, der kommer frem i afdækningen og dels hvorledes eleverne inddrages i udarbejdelse af handleplan
- Udarbejdelse af en handlingsplan, hvor det fremgår, i hvilken takt og rækkefølge de konstaterede problemer skal løses
- På baggrund af Campusrådets behandling af resultaterne udarbejdes en handlingsplan der præsenteres for skolens ledelse
- Forslag til retningslinjer for opfølgning
- Campusrådet aftaler med ledelsen hvorledes og hvornår der laves opfølgning på handlingsplanen
Valg af metode til kortæggelse: Survey
Det fremgår af bekendtgørelsen, at der for fuldførelsen af kortlægningen af det fysiske og æstetiske miljø på skolen, ikke er givet et specifikt metodisk krav. Vi har derfor valgt at udarbejde en survey med inspiration fra det Danske Center for Undervisningsmiljø (dcum) og deres frit tilgængelige metodiske værktøjskasse.
Surveyen blev besvaret løbende af eleverne primo juni 2024. I afdækningen deltog 420 elever fordelt på de erhvervsuddannelserne, HF og HHX.
Statistikker
I Uddannelsesstatistik kan der hentes data for karakterer, gennemførelse løfteevne med mere. Statistikken udvikles løbende af ministeriet. Klik her for at komme til uddannelsesstatistik
Handleplaner
Handleplaner, der skal konkretisere de enkelte dele i strategien er nu under udformning – de kan læses på hjemmesiden ultimo april 2021