Forside Kvalitet EUD- og EUX Business

Kvalitetssystemet på EUD/EUX

Vi har opbygget et årshjul for indsamling, bearbejdning og opfølgning på data – du kan læse om det i denne beskrivelse af kvalitetssystemet

fra undersøgelse til handling Evalueringsplan 2022/23

I arbejdet med kvalitet har vi ladet os inspirere af 6C-modellen. I vores fortolkning indeholder modellen indsamling af data, forståelse af data, indsættelse af data i en relevant kontekst og til slut produktion på baggrund af data – altså opfølgningsplaner der giver mening. Modellen har samarbejdet som en kerne – ved os er det samarbejdet ledelse, medarbejdere, elever og dataleverandørerne. Processen er omkranset af kommunikation – i vores forståelse betyder det at uden kommunikation af data og planer giver kvalitetsarbejdet ingen værdi

Status på kvaliteten

Mål: antallet af ansøgere til erhvervsuddannelserne skal øges
  2019 2020 2021 2022
antal ansøgere 93 97 91 78
antal påbegyndt 119 120 123 91

 

Mål: antallet af elever der fuldfører skal øges
  2017 2018 2019 2020
Frafald under grundforløbet 24% 17% 14% 11%
Frafald efter grundforløbet 41% 47% 50% 35%
Samlet frafald fra start på GF til start på HF 65% 64% 64% 46%

Frafald i forhold til forventet frafald

  2017 2018 2019 2020
Forventet frafald 54% 53% 52% 52%
Faktisk frafald 64% 63% 63% 46%
Difference -10% -10% -11% +6%

Mål: eleverne skal blive så dygtige som de kan

Beskæftigelsesfrekvens – året efter færdiggørelse

  2017 2018 2019 2020
Campus Vejle 63% 70% 75% 72%
Landstal 79% 80% 79% 84%

 

Mål: elevernes trivsel skal øges

Samlet indikator for trivslen

  2020 2021 2022
Campus Vejle 3,9 3,9 3,8
Landstal 4,1 4,0 4,0

 

Mål: flere skal have en praktikplads

EUD – ved afslutningen af GF 2 – juni 2022

  Mål 2022 Status 2022
Detail 40% 32%
Handel 29% 29%
Kontor 34% 70%

EUX – ved afslutningen af studiekompetenceåret – juni 2022

  Mål 2022 Status 2022
Detail 36% 37%
Handel 31% 41%
Kontor 34% 38%

Selvevaluering

Den indsamlede data sammenstilles i den årlige selvevaluering. Data for de 4 klare mål for erhvervsuddannelserne kan ses øverst på denne side i “rul-ned”-menuerne. Data for disse er hentet fra Uddannelsesstatistik. Vær opmærksom på, at det kan tage tid at få indsamlet og valideret data, så ikke alle tal er fra det indeværende år.

Selvevalueringerne kan læses på følgende links:

selvevaluering 2022/23

selvevaluering 2021/22

 

Vi evaluerer også løbende på fremskridtene i afdelingens strategi, der dækker perioden 2020 til 2023. Evalueringen af strategien kan læses her:

Midtvejsevaluering af strategi EUD/EUX januar 2022 

Strategier og handleplaner

Campus Vejle har fire fokusområder for skolens udvikling i perioden 2020 – 2023. De fire områder er:

  • kvalitet i uddannelsen
  • en spændende og udviklende arbejdsplads
  • ressourcestyring
  • eksterne partnerskaber

I strategien for afdelingen kan du læse hvilke initiativer der iværksættes og hvilke mål der er sat for gennemførelse af strategien

Afdelingsstrategi 2021-23

Nedenfor kan du se afdelingens opfølgningsplaner, udarbejdet på baggrund af den årlige selvevaluering

Opfølgningsplan 23/24

Rapporter fra
trivselsmålinger

Elevtrivsel 2022

Elevtrivsel 2021

Elevtrivsel 2020

 

Virksomhedstilfredshed

Vi gennemfører årligt en undersøgelse blandt de virksomheder, der har indgået uddannelsesaftaler med vores elever. 

Resultatet af den seneste undersøgelse kan du se her:

Virksomhedstilfredshedsundersøgelse 2022

 

 Virksomhedstilfredshedsundersøgelse 2021

Statistikker

I Datavarehuset ligger tal for skolens opnåelse af de fire klare mål for kvaliteten af uddannelsen. Adgang til Datavarehuset kan få ved at klikke på nedenstående link:

Datavarehuset