Viden der virker
Projekt Viden der virker, arbejder med at give gymnasieelever kompetencer til et bæredygtigt samfund. Projektet er støttet af Region Syddanmarks Uddannelsespulje.
Partnerne i projektet er Rosborg Gymnasium og HF, Sct. Knuds Gymnasium, Odense Tekniske Gymnasium, Campus Vejle HHX, Vejle Tekniske Gymnasium, Tietgenskolen HHX, Varde Gymnasium og Syddansk Sundhedsinnovation (SDSI)
Projektets indhold og formål
I projektet udarbejder vi undervisningsforløb med udgangspunkt i cases fra sundhedssektoren i region Syddanmark. Derudover arbejder eleverne med at løse udfordringer indenfor bæredygtighed på egen skole.
Gennem samarbejde med aktører inden for sundhedssektoren opnår eleverne praktisk viden om udfordringer vedrørende affaldshåndtering og cirkulær økonomi. Og gennem inddragelse af eleverne i gymnasiernes arbejde med affaldshåndtering opnår de personlige kompetencer, der gør dem i stand til at handle på udfordringer
Projektets grundidé
Projektets grundidé er ganske simpel! Gennem cases og undervisningsforløb får eleverne indsigt i de samfundsmæssige udfordringer angående bæredygtighed – gennem identifikation og løsning af konkrete autentiske problemstillinger opnår eleverne handlekompetencer.
Cases i projektet tager udgangspunkt i sygehussektoren – og er udarbejdet af SDSI – Syddansk Sundhedsinnovation
Undervisningsforløbene tager udgangspunkt i fagenes kernestof – og er udarbejdet af faglærere på tværs af fag og gymnasiale uddannelser
Projekterne tager udgangspunkt i virksomheders eller skolers egne udfordringer – og er udarbejdet af faglærere – oftest som elevinvolverende aktiviteter, der ligger udenfor fagene
Den største læring
Vores største udbytte af projektet er, at projekter med fokus på bæredygtighed og med eksterne samarbejdspartnere er meget anvendelige som pædagogiske værkstøjer, når eleverne skal motiveres til at arbejde med emnet.
Projekterne er samtidig gode, når det handler om at opbygge elevernes handlekompetencer til bæredygtighed. Kun ved selv at være involveret i identifikation og løsning af helt autentiske problemstillinger, kan de opnå “aha-oplevelsen” og tænke “jeg kan gøre en forskel”!
Vi har samlet alle de gode didaktiske råd i plakaten til højre. Klik på den, for at se den i stor størrelse, og for at downloade den i pdf-format.