Handelssassistent
Forudsætninger
For at trives som handelsassistent er der flere vigtige forudsætninger og egenskaber, der skal være på plads. Først og fremmest kræver det stærke kommunikationsevner. Som handelsassistent er du i daglig kontakt med kunder, leverandører og kolleger. Evnen til at kommunikere klart, effektivt og overbevisende er derfor afgørende for at opbygge og vedligeholde gode forretningsrelationer. Kort sagt du skal have lyst til at tale med folk både face to face og telefonisk.
Derudover er forhandlingsevner afgørende. En stor del af arbejdet som handelsassistent indebærer forhandling af priser, vilkår og betingelser med leverandører og kunder. Du skal have flair for at lave den gode handel.
Ansættelsesområde
Med en handelsuddannelse kan du finde arbejdet i en lang række af forskellige brancher som f.eks. detailhandlen, engrosvirksomheder, industrien, import- og eksportvirksomheder eller servicevirksomheder. Fælles for alle typer af brancher er, at de har køb eller salg af varer eller tjenesteydelser til virksomheder (B2B) som deres omdrejningspunkt.
Arbejdsområde
Din dagligdag vil ofte involvere direkte kundekontakt, ordrehåndtering og salg. Det kræver gode kommunikationsevner og en serviceorienteret tilgang. En betydningsfuld del af jobbet består af at lave den gode handel, hvor du køber og sælger til priser, der giver virksomheden indtjening og overskud på bundlinjen. Sørge for at der er varer til produktionen til tiden og i rette kvalitet og dermed sikre at hjulene holdes i gang i virksomheden.
Når du arbejder med salg og handel er det essentielt at forstå markedsmekanismer, kundeadfærd og kundebehovene. Din handelsuddannelse giver dig disse værktøjer til at analysere markeder og udvikle salgsstrategier og salgsteknikker.
Link til andre specialer på handelsuddannelsen
Kontakt studievejleder
Har du spørgsmål til specialet handel, er du velkommen til at kontakte EUX studievejledningen.