Forside HHX HHX studieretninger Global Marketing English

Global Marketing English

Global Marketing English studieretningen er for dig, der tænder på det globale, og som ser muligheder og udfordringer, der rækker langt ud over Danmarks grænser.

Skal hele verden være din arbejdsplads? 

Global Marketing English studieretningen er for dig, som er nysgerrig på globalisering, internationale markeder, branding, bæredygtighed og globale økonomiske forhold.

På Global Marketing English har du studieretningsfagene:

  • International Economics A
  • Marketing A

og undervisningen foregår på engelsk i følgende 4 fag:

  • Marketing A
  • International Economics A
  • Business Economics B
  • English A

 

Fagligt forspring til universitetet

De tre år på Global Marketing English, hvor du har undervisning på engelsk giver dig helt automatisk en fordel, hvis du gerne vil læse videre på en videregående uddannelse i enten Danmark eller i udlandet, da undervisningen ofte foregår på engelsk og der er internationale undervisere. Men også hvis du bare vil ud at rejse i dit sabbatår, eller du som os bare elsker at tale engelsk.

Vi kræver ikke, at du har topkarakterer i engelsk, men du skal være indstillet på at tale engelsk i de fag, hvor der undervises på engelsk. Vi kan til gengæld love dig, at du får et fagligt sprog på engelsk i økonomifagene, som generelt vil være en fordel uanset hvilken uddannelse du vælger efter gymnasiet.

Fokus på USA, UK og Commonwealth landene
På Global Marketing English har vi valgt, at fokusere på de engelsktalende områder især USA og UK Commonwealth. Vi har derfor fra starten internationalt udsyn med fokus på især disse markeder.

Emner kunne f.eks. være:

  • Hvordan passer Patagonias værdier med “The American dream”
  • Er Brexit en succes eller fiasko for Storbritannien?
  • Hvordan kan man forklare, at mange amerikanske vælgere stemmer på Donal Trump?
  • Hvorfor flytter Apple produktion fra Kina til Indien?
  • Kan Global consumption og forbrug af super brands blive bæredygtigt?
  • Hvordan hænger Barbiedukkens udvikling sammen med amerikanske kønsroller?
  • Hvordan har deleøkonomi påvirket den amerikanske økonomi?

 

Studieture

2.G
På uddannelsens andet år får du lov til selv at afprøve dine sprogkompetencer, da vi tager på et 2-uger studieophold til Irland, en uge på sprogskole og en uge i praktik i en lokal virksomhed.

Turen finansieres primært af EU-midler, så du kun selv skal betale for mad og lommepenge.

3.G
På tredje år har vi en studietur i 3.g til USA, hvor vi besøger Grand View University i Des Moines, Iowa og Chicago, Illinois. Grand View er det sidste universitet i USA, som er startet af danske immigranter, hvilket giver opholdet en helt særlig betydning.

Turen varer 2 uger og koster kr. 15.000.-.

 

EBBD

Global Marketing English er til dig, som drømmer om en international karriere. Derfor er der på denne studieretning mulighed for at erhverve dig et europæisk diplom EDDB (European Baccalaurate Diploma). Det øger dine chancer for at få et job i andre europæiske lande, hvis du en dag får lyst til at arbejde i udlandet, men kræver at du er i udlandet 5 uger. De 5 uger dækkes ind gennem 2 ugers studietur og 3 ugers International praktik.

 

Hvor havner eleverne fra Global Marketing English?

Vi kan se, at en stor del af vores tidligere elever efter deres sabbatår vælger at fortsætte deres studier på enten Århus Universitet eller CBS.

Hannah, Mie og Marius fortæller om Global Marketing English

Studietur til USA

3. G på Global Marketing English var på en uforglemmelig studietur til USA. Du kan se indtrykkene her.

Om studieretningsfagene på Global Marketing English

Afsætning A
Afsætning er et fag, der tager udgangspunkt i virksomheders forhold til omverdenen. Du lærer om hvordan virksomheder finder frem til deres kunder, udarbejder strategier og på bedst måde får afsat produkter eller serviceydelser til målgruppen.  

Virksomheden er centralt i faget, hvor du igennem forståelse -og analyse af forretningsmodeller får kendskab til hvordan virksomheder arbejder og konkurrerer på forskellige markeder og brancher.  

Du lærer at forstå hvordan virksomheder er en del af den omkringliggende omverden og igennem undersøgelse af virksomheder, brancher og kunders adfærd lærer du at forstå markedsføring og markedsmuligheder i et nationalt og globalt perspektiv. 

Samspillet mellem de to studieretningsfag, afsætning og international økonomi har sine styrker i en kombination af undersøgelse -og forståelsen af, hvordan virksomheden og dens strategiske muligheder harmonerer med den samfundsøkonomiske udvikling i et nationalt og globalt perspektiv. Et naturligt fokus er på hvordan virksomheden kan og bør agere indenfor den samfundsmæssige position, udvikling og vækst.

International økonomi A
International økonomi er dels samfundsøkonomisk dels almendannende. I faget lærer du om den omverden som påvirker vores virksomheder og samfundet generelt. Du får en større forståelse for de mekanismer som påvirker vores økonomiske situation dels i Danmark dels i verden.

I International økonomi beskæftiger du dig med både mikro- og makroøkonomi med udgangspunkt i aktuelle samfundsforhold. Men hovedvægten ligger på det makroøkonomiske niveau, hvor du kommer til at fordybe dig i sammenhænge, teorier, metoder og problemstillinger.

Samspillet mellem international økonomi og afsætningsøkonomi tager typisk afsæt i virksomhedens muligheder for at oparbejde et nationalt eller globalt marked ud fra de nationaløkonomiske vilkår, som er gældende på det pågældende marked. Det vil her være oplagt at inddrage mikroøkonomiske- og makroøkonomiske synspunkter i vurderingen af virksomhedernes udvikling og vækst på markedet.

Som elev vil du også opleve, at der er samspil mellem international økonomi og virksomhedsøkonomi i krydsfeltet mellem virksomhedernes strategiske udviklingsretninger og de samfundsøkonomiske rammevilkår, der er givet i samfundet. Rammevilkårene kan dels have karakter af national politisk motiverede vilkår dels internationale økonomiske vilkår som påvirker virksomhederne.

Dine fag på Global Marketing English

Studieretningsfag
International Economics A
Marketing A
Obligatoriske fag
Dansk A
Engelsk A
Economics B
Historie B
Matematik B
Samfundsfag C
Informatik C
Erhvervsjura C
Erhvervscase
Studieområdet (SO1 til 7)
Studieområdeprojekt (SOP)
Tysk B eller Spansk A
Valgfag for dig der har Tysk B
To valgfag i 3.g 
Valgfag for dig der har Spansk A
Et valgfag i 3.g

Se de andre studieretninger

Business Economics – Fokus på økonomi og matematik

Global Marketing  – Med verden som fremtidig arbejdsplads

Innovation – Får du gode ideer?

International Business & Finance – Naviger i verdensøkonomien

Marketing Management – Forstå samspil mellem salg og økonomi

Marketing Management Law – Vejen til karrierer som jurist eller advokat

Social Marketing – Er din interesse trends og samfundsbeviste borgere?